Biografie.
Mezzosopranistka Eva Garajová je absolventkou Konzervatoře v Bratislavě (Ružena Illenbergerová) a Vysoké školy múzických umění v Bratislavě (Hana Štolfová-Bandová).
Dále studovala v Osimu, (Accademia d’arte lirica – Mario Melani), v Buffalu (Gary Burgess) a na mistrovských kuzrech u Enzy Ferrari, Julie Hamari a Christy Ludwig.
Během svých zahraničních stáží se představila v titulní roli Lukrecie v opeře Benjamina Brittena The Rape of Lucretia a v Pucciniho opeře Suor Angelica v Greater Buffalo Opera Company. Již jako studentka VŠMU se stala členkou Komorní opery v Bratislavě a v roce 1995 debutovala jako Olga v opeře Evžen Oněgin v Banské Bystrici.
V témže roce začala spolupracovat se Státní operou Praha, kde během svého působení nastudovala více než dvacet rolí světového operního repertoáru (mimo jiné Mozart – Cosi fan tutte, Rossini – II Turco in Italia, Bizet – Carmen, Boito – Nerone, Ponchielli – La Gioconda, Janáček – Káťa Kabanová). V roce 2000 získala prestižní Cenu Masarykovy akademie umění a Cenu Gustava Mahlera Evropské unie za umění.
V roce 2006 vystoupila v Bratislavě jako host galakoncertu José Carrerase se španělskými a italskými písněmi. Zúčastnila se též přípravy filmové nahrávky opery Liška Bystrouška (Deutsches Symhonie Orchester v Berlíně a dirigent Kent Nagano) a nahrávky této opery pro BBC ve spolupráci s ČT Brno (2002 – 2004). S Filharmonií Brno a dirigentem Sirem Charlesem Mackerrasem a znovu na festivalu Pražské jaro 2007 s Pražskými symfoniky zpívala v Glagolské mši Leoše Janáčka. Pravidelně účinkuje se špičkovými symfonickými a komorními orchestry, zejména se Slovenskou filharmonií (Beethoven, Liszt – Missa solemnis, Mozart, Verdi – Requiem, Dvořák, Rossini – Stabat Mater, Berlioz – La Mort de Cléopatre) a Státním komorním orchestrem Žilina.
Spolupracuje i s Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a dirigentem Vladimírem Válkem (Křička – Severní noci a Stravinský – Oedipus Rex, Mahler – Symfonie č. 2), dirigentem Petrem Altrichtrem ( Filharmonie Brno, Slovenská filharmonia), Pražskou komorní filharmonií s dirigentem Jiřím Bělohlávkem (Beethoven – Missa solemnis). Účinkování ve skladbě Zápisník zmizelého na festivalu Autunno musicale a Como (2002) znamenalo počátek spolupráce s klavíristou Marianem Lapšanským.
Dnes je Eva Garajová zařazena mezi nejvýznamnější interprety písňové literatury své generace v Česku i na Slovensku. Její nahrávky pro vydavatelství Arco Diva vzbuzují svou autentičností pozornost i na mezinárodní hudební scéně.
V roce 2014 iniciovala založení festivalu v Karlově Studánce, kterého je uměleckým garantem a je zakladatelkou komorního cyklu Pražské múzy a Nadačního fondu Evy Garajové pro komorní hudbu.
English Bio
Eva Garajová is one of the important and notable personalities of musical life in the Czech Republic and in Slovakia. She made successful guest appearances in Italy and the USA while still at the Academy of Performing Arts in Bratislava. Her debut was as Varvara in Janáček’s opera Káťa Kabanová at the Prague State Opera, followed by engagement as soloist. She has sung a great many opera roles, ranging from Dorabella, Rosina, Carmen to Amneris and Azucena.
As a soloist she works with the Czech Philharmonic, Slovak Philharmonic, Prague Symphony Orchestra, Prague Philharmonia, Czech Radio Symphony Orchestra, Tokyo Symphony Orchestra and others, and has appeared with conductors including Jiří Bělohlávek, Vladimír Válek, Sir Charles Mackerras, Kent Nagano, Petr Altrichter and others. She makes regular appearances at important festivals, among them the Prague Spring Festival, Bratislava Music Festival, and Music of Thousands – Mahler Jihlava Festival where she has, among others works, given a world première of a selection of Novák’s Slovak Songs in the orchestral version. She is much in demand as a chamber music performer and her recordings on the ArcoDiva label arouse a lot of attention on the international music scene thanks to their authenticity and perfection in interpretation.
In the year 2000 she received the prestigious Masaryk Arts Academy Prize and the Gustav Mahler European Union Prize. She has founded the summer Eva Garajová and Guests Festival, and subsequently the prestigious chamber festival Prague Muses, as well as a chamber music endowment foundation. She is an enthusiastic promoter of contemporary music, especially of works by Sylvie Bodorová and Michal Müller. Her earlier activities and highly rated recordings make her one of the most important interpreters of song repertoire among her generation in the Czech Republic and Slovakia.